25 ژانویه 2023- بر اساس مطالعه ی منتشر شده درObesity Research & Clinical Practice ، نسبت دور کمر به قد(WHtR) به طور مستقل خطر ابتلا به اختلال گلوکز ناشتا (IFG)و دیابت نوع 2(T2D)  را پیش بینی می کند.

نینگ چن و همکارانش از دانشگاه پزشکی کپیتال در پکن، چین، نوشتند: فشار خون سیستولیک(SBP)، لیپیدها،HOMA-IR  و سایر شاخص‌های متابولیسم کلیه و کبد، واسطه ی این ارتباط بودند.

دیابت یک بیماری مزمن شایع است که به طور قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد. علت اصلی مرگ و میر در میان بیماران دیابتی، بیماریهای قلبی عروقی(CVD) است. دیابت با چندین عارضه اصلی قلبی عروقی، از جمله نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر (آنژین صدری و انفارکتوس میوکارد)، بیماری عروق محیطی و سکته مرتبط است. تشخیص زودهنگام دیابت برای پیشگیری از عوارض دیابت بسیار مهم است.

پیش از این، معیارهای آنتروپومتریک مانند نسبت دور کمر به باسن(WHR)، شاخص توده بدنی(BMI)  و نسبت دور کمر به قد(WHtR)،به عنوان عوامل پیش‌بینی کننده برای پرفشاری خون مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

با توجه به پیشینه فوق، تیم تحقیقاتی این مطالعه را برای ارزیابی رابطه بین نسبت "دور کمر به قد" و بروز اختلال گلوکز ناشتا یا دیابت نوع 2 انجام داد. این تیم همچنین بررسی کردند که چگونه لیپیدها، فشار خون و سایر شاخص‌های متابولیسم کلیه و کبد این ارتباط را واسطه گری می‌کنند.

این تحقیق شامل 6109 شرکت‌ کننده بود که به دو گروه فرعی تقسیم شدند. یک گروه فرعی شامل 5563 شرکت کننده با قند خون ناشتای نرمال و دومی 546 فرد با اختلال قند خون ناشتا در شروع تحقیق. روابط WHtR با دیابت نوع 2 / اختلال گلوکز ناشتا با استفاده از مدل های رگرسیون کاکس مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تعیین قدرت تمایز WhtR و سایر شاخص های آنتروپومتریک در دیابت نوع 2، نویسندگان منطقه زیر منحنی (AUC) و منحنی مشخصه ی عملکرد گیرنده وابسته به زمان چهار ساله (ROC) را محاسبه کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· محققان در هر دو گروه، ارتباط مثبت معناداری بین WHtR و بروز T2D/IFG پیدا کردند.

· نسبت دور کمر به قد، یک پیش بینی کننده ی ارزشمند برای دیابت نوع 2 بود.

· تجزیه و تحلیل عوامل میانجی نشان داد که فشار خون سیستولیک (5.10 درصد)،HOMA-IR (0.45 درصد)، کراتینین(9.36درصد)، تری گلیسیرید(11.2 درصد)، و شاخص های کلیوی ترکیبی (17.48 درصد) تا حدی واسطه اثر WHtRs بر دیابت نوع 2 در مردان هستند.

· برای زنان، این ارتباط تا حدی به واسطه ی  HDLیا کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(24.54 درصد) ، فشار خون سیستولیک(13.86 درصد)، ALT به میزان 6.29 درصد، اسید اوریک(22.58 درصد) و شاخص های کلیوی ترکیبی (39.51 درصد) بود.

این مطالعه ارتباط قوی بین نسبت دور کمر به قد و دیابت نوع 2/اختلال گلوکز ناشتا را نشان داد.

محققان نتیجه گیری کردند کهWHtR ، یک عامل خطر مستقل برای دیابت نوع 2 و اختلال در قند خون ناشتا است.SBP، لیپیدها،HOMA-IR  و سایر شاخص های متابولیسم کلیه و کبد تا حدی واسطه این ارتباط بودند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/waist-to-height-ratio-strongly-predicts-risk-of-type-2-diabetes-impaired-fasting-glucose-study-105845